Sinasi Kara
Bilimsel açıdan, konu anlaşılsın diye iki makale yayınladım. Konu sosyo-ekonomik gelişme aşamaları idi. Ekonomi gelişiyor, toplumun yapısı da değişiyor. DİN anlayışı değişiyor.Baş örtüsü, dini bir sembol olarak anlam taşır. Baş örtüsünü tartışan Türkiye, sosyo-ekonomik gelişmenin hangi aşamasında bulunuyor?
Türkiyenin sosyo-ekonomik yapısı üçlü karakter taşıyor. Türkiye'nin Batısı, Sanayi Üretim Aşmasına geçmiştir. Ancak, ülkenin Doğusu, tarımsal üretim aşamasını kıramadı. Bazı yörelerinde ise, sanayi toplumuna geçiş aşaması yaşanıyor.
Şu konuda eminiz. Tarımsal üretim aşamasında yaşayan toplumlarda, Din kuralları, hem İZAH hem de DÜZENLEME görevi yapar. Türkiye'nin tarımsal bölgelerinde, dinin İZAH VE TOPLUMU DÜZENLEME işlevi devam ediyor.
Tarımsal üretimden, sanayi üretim aşamasına geçişi yaşayan bölgelerde ise KIRILMALAR yaşanıyor. Kırılmaların başında, sorgulama ve şüpheler var. Böyle olunca, geçiş aşamasında üretim ilişkisini yaşayanlar, olaya seyirci kalıyor. Ki çoğunluğu bunlar teşkil ediyor.
Sanayi üretim aşamasında geçmiş yörelerde ise, Dinin DÜZENLEME İŞLEVİ yok oldu. Din kuralları yerine, pozitif hukuk kuralları geçti. Üniter devlet sistemi yaşandığı için, pozitif yasalar, ülke çapında geçerli oluyor.
Sanayi bölgelerinde, dinin İZAH İŞLEVİ sorgulanıyor. Çünkü, sanayi toplumunda başarılı olmak için bilgi gerekiyor. Bilimsel bilgi ile din kurallarının tek bir konuda ters düşmesi, inançları kökünden sarsıyor.
Gelişmiş sanayi yörelerinde yaşayan insanlar ''Baş örtü tartışmasını'' gereksiz buluyor.
Siyasiler oy devşirme peşinde. Sosyolojik yapıdaki kırılmaları kendi çıkarına kullanıyor.
Şinasi Kara
YORUMLAR